POIMINTOJA

Virtuaalimaine – toiminnallinen osuus

”Luottamus on, ja on aina ollutkin, yrityksen maineen perusta”, alkaa tiedote HAAGA-HELIAn nettisivuilla. Toukokuussa 2013 julkaistu tiedote kertoo kollegani, opettaja ja tutkija Pasi Tuomisen uudesta kirjasta Virtuaalimaine. Perjantaina 1.11.2013 julkisuuteen levisi tieto, että kirjassa on käytetty muiden kirjoittamaa tekstiä mainitsematta lähdettä.

Virtuaalimaine perustuu Pasi Tuomisen väitöstutkimukseen maineen merkityksestä ja sen haavoittuvuudesta etenkin some-ajassa. Viestit, etenkin negatiiviset, leviävät hetkessä. Tahritun yrityksen on oltava valppaana tuomaan julki oma näkökantansa asiaan heti, kun keskustelu alkaa. Luottamus ja avoimuus on tärkeintä, sillä vilpistä jää kiinni heti.

Kriisin iskiessä on oltava nopea ja reagoitava heti. Vain näin keskusteluun saa tuotua oman kannan asiasta. Kuka pitää sormella osoitetun puolia, jos ei se itse?

Kriisi ei myöskään katso ajankohtaa. Se, että tämä kriisi osui perjantai-iltapäivään, oli ikävä sattuma. Media, etenkään sosiaalinen media ei nuku. Viestit, keskustelut ja artikkelit leviävät viikonpäivään ja kelloon katsomatta – jokainen kommentti ruokkii toista.

Taloussanomien artikkelissa on ansiokkaasti huomioitu eri osapuolten näkökulmat asiaan. Näin ei kuitenkaan aina ole, sillä sensaatiot myyvät.

Pasin ansiokas työ tutkijana*) koki kovan kolauksen. Ironisesti voisi ajatella, että ammattikorkeakouluthan tekevät soveltavaa ja käytännönläheistä tutkimusta. Oliko tämä nyt ammattikorkeakoulun opettajan toiminnallinen osuus tieteelliseen tutkimukseen. No tuskin ainakaan tarkoituksellisesti..

Ainakin virtuaaliyhteisön merkitys tuli todistettua konkretiassa: aamupäivällä Facebookista alkanut keskustelu sai kaikki tahot reagoimaan iltapäivään mennessä. Ennen nettiaikaa aikajänne ei olisi ollut näin lyhyt.

 

”Hyvä maine suojelee yritystä kriiseissä ja on yrityksen pääomaa, johon kannattaa panostaa”, siteeraan Pekka Aulaa ja Saku Manteretta ylemmän tradenomitutkinnon opinnäytetyössäni.

Seuraava viikko näyttää, miten mainekolhun saaneet tahot viikonlopun aikana velloneeseen keskusteluun reagoivat. Puhutun kirjan kustantanut Talentum ehti jo oman johtopäätöksensä tehdä ja veti kirjan markkinoilta. Media ja erityisesti virtuaaliyhteisö tuijottaa nyt silmä kovana, sormet näppäimistöllä.

*) Artikkeleita Pasi Tuomisen tekemistä tutkimuksista ja asiantuntijaesiintymisistä on julkaistu mm. tässä blogissa:

Täydellisen asiakaskokemuksen jäljillä

Tulevaisuuden tapahtuman raaka-aineet

Tutkimus osoittaa: virtuaaliheimoista on etua ravintoloille

Tutkimus käynnistyy: Venäläismatkailija verkossa

Mikä SOLOMO?

Myös Pasi Tuomisen pahoittelut kohun tiimoilta julkaistiin tässä blogissa:

Pasi Tuominen pahoittelee ja oikaisee

Teksti Elisa Aunola. Tekstin takana on viestinnän ammattilainen, jota kriisi koskettaa läheltä. Kyseessä ei siis ole HAAGA-HELIAn virallinen kanta. Kommentoi tai ota yhteyttä: puh. 040 4887186 tai elisa.aunola@haaga-helia.fi

Kommentti