POIMINTOJA

Ruokatrendien top 5

Alkuperäisyys ja aitous. Kokonaisvaltaisuus ja kokemuksellisuus. Individualismi ja mukavuus”. Valion Customer Insights Specialist Airi Liimatta esitteli ruokatrendien kärkeä Hospitality Insiders Clubin tilaisuudessa 6.11.2013.

Back to basics. Aitous, alkuperäisyys, yksinkertaisuus, lähiruoka.

Ruokaketjun läpinäkyvyys ja turvallisuus ovat ihmisille tärkeitä muun muassa viime aikoina sattuneiden ruokaskandaalien vuoksi. Kuluttaja ei enää kaikissa tapauksissa voi luottaa siihen, mitä hänelle sanotaan ruoan sisältävän. Kuluttajat kaipaavat perusasioiden äärelle. Ruoka nojaa arvoihin ja omaan kulttuuriin, toisaalta ollaan avoimia vaikutteille ja uusille jutuille. Parasta on, jos perinteisyyden tuo tähän päivään tuunaamalla perinteet nykypäivään.

Sesonkeja hyödyntävä, käsintehty ruoka on in. ”Slocal” yhdistää paikallisuuden ja pikaruokailun. Rustiikkisuus ruokakuvissa on pinnalla. Visuaalisuus, kuvat ja retropakkausten muodot kertovat tarinaa. Suomalaisen ruoan puhtaus menee luomun edelle, sillä luomun kriteeristöön on vaikea sopeutua.  Ruokakolmio palaa ja tavallinen perusruoka on taas huudossa. Karppaus jää.

Wellness and health on kokonaisvaltaista hyvinvointia. ”Olet mitä syöt”. Kun syöt terveellisesti, voit hyvin. Tähän trendiin liittyvät supermarjat kuten mustikka ja tyrni sekä vihersmoothiet. Kasvisten kulutus on jo nyt kasvanut merkittävästi ja kotimaiset juurekset ovat in! Myös heikko taloudellinen tilanne tukee osaltaan kasvisten kulutuksen nousua.

Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyy myös henkinen hyvinvointi. Pähkinät ovat ”aivoruokaa”. Toinen merkki tästä on iltapäivätee, jota muutamat korkealaatuiset paikat Helsingissä jo tarjoavat. Myös kookos tulee nousemaan.

Individualismista kertovat sykemittarit, kalorilaskurit, askelmittarit, anturit ja personal trainerit. Itsensä tarkkailu ja ”miten minä asiat haluan” -ajattelu laajenee. Ruoan verkkokauppa voi tukea individualismia tarjoamalla valmiita ruoka- ja ostoslistoja, jossa yksilölliset tarpeet ja toiveet on huomioitu. Mobiililaitteet ja applikaatiot tukevat individualisoitumista.

Experiental. Kokemuksellisuus – ruoka on enemmän kuin pelkkä tuote. Elämys näkyy pakkauksissa ruokakaupan vähittäiskaupan puolella. Tuotteella pitää olla tarina, jota pakkaus viestii omalta osaltaan ja QR-koodi muun viestinnän ohella kertoo loput. Kuluttaja odottaa inspiroivaa, kiinnostavaa, tunteita herättävää ja odottamatonta elämystä ruokatuotteeltaan.

Ruokaan liittyvä sosiaalisuus, kuten yhdessä kokkaaminen ja syöminen, sekä uusien juttujen testailu liittyy tähän päivään enenevässä määrin. Aasia, Afrikka ja Etelä-Amerikka nousevat. Erityisesti Brasilia olympialaisten isäntämaana tuo oman mausteensa ruokatrendeihin.

Convenience. Mukavuus ja muuttuvat elämäntilanteet. Paikasta toiseen siirtyvä, kiireinen ihminen tarvitsee maukasta purtavaa ”on the go”. Entistä useammin ruoka halutaan valmiina. jo nyt rakennetaan asuntoja, joissa ei keittiöitä tai se on hyvin pieni. Kun aikaa on käytettävissä vähemmän, sitä halutaan suunnata asioihin, joilla on oikeasti merkitystä yksilöille.

Loppukaneettina Airi Liimatta muistutti, että trendit tulevat ja menevät, mutta perusasiat pysyvät: Ruoan on oltava nautinnollista, terveellistä, hyvän makuista, helppokäyttöistä, edullista ja ekologista.

 

 

Teksti: Elisa Aunola. Teksti perustuu Valion Customer Insights Specialist Airi Liimatan trendikatsaukseen ja siitä virinneeseen keskusteluun Hospitality Insiders Clubin  tilaisuudessa 6.11.2013 Valion pääkonttorilla.

 

Muut artikkelit aiheeseen liittyen

Ruokatrendeissä korostuu terveellisyys

Ravintolatrendeistä: Katse rakennushankkeisiin

Ravintolatrendeistä: Innovatiiviset pop-upit nousevat

***
Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Kommentti