POIMINTOJA

Myynnin johtaminen on ihmisten johtamista

Mitä ei voi mitata, sitä ei voi johtaa, kuten tiedämme. Mitä ja miten sitten pitäisi mitata?

Ei ainoastaan kovia asioita, eikä varsinkaan pelkkää myyntiä / tehty työtunti. Se vain tuntuu olevan valitettavan usein ainoa myynnin mittari majoitus- ja ravintolabisneksessä.

Hospitality Insiders Clubissa myynnin johtamisesta alustanut Antti Parkama oikealla.

Hospitality Insiders Clubissa myynnin johtamisesta alustanut Antti Parkama oikealla.

Hospitality Insiders Clubissa 14. alustanut Antti Parkama huomautti, että myös pehmeitä asioita voi mitata. Esimerkiksi filismittari kertoo, millaisella fiiliksellä tänään tehtiin töitä. Se, jos joku, näkyy taatusti viivan alla!

Parkama jakoi Insiders clubilaisille myyntiä johtavan  muistilistan:

  1. Aseta selkeä tavoite: konkreettinen tavoite ja välitavoitteet sen saavuttamiseksi. visualisoi tavoite
  2. Älä tyydy vähään, jos voit saada enemmän. tähtää huipulle ja halua olla paras. kannusta epämukavuusalueelle oppimaan uusia työtapoja, hankkimaan uusia asiakkuuksia. ole nälkäinen. hospiatlity bisneksessä asiakas on aina valmis ostamaan tuhlaamaan. tullut nauttimaan
  3. Muista, että kaikki on mahdollista! Positiivinen asenne vie pitkälle
  4. Tee työtä niska limassa, ilman työtä on turha odottaa tuloksia. Yksikään kauppa ei synny ilman neuvotteluja, tarjouksen laatimista, asiakastapaamisia, liidien hankintaa jne. Tee töitä ihmisten kanssa, jotka rakastavat työtään.
  5. Palkitse hyvistä suorituksista, anna positiivista palautetta, kannusta ja kehu.

 

Myyntiä insiders clubilaiset kertoivat mittaavansa (myynti/tt lisäksi) myös seuraavista näkökulmista:

  • Lisämyynnin tekeminen, tuotteiden määrä kuitilla
  • Eurot/pöytä, eurot/hlö
  • Myyntikate
  • Kampanjatuotteen myyntimäärät
  • Hävikki
  • Upgreidattujen tuotteiden myynnin määrä

Siinäkin jo muutama mittaamista laajentava näkökulma sen perinteisen rinnalle!

Teksti Elisa Aunola. Perustuu Antti Parkaman alustukseen Hospitality Insiders Clubin tilaisuudessa 14.4.2015 Hotel Indigo Helsingissä.

Lue myynnin johtamisesta myös:

Revenue Management soveltuu myös myynnin mittaamiseen

Myynnin lisääminen on johtamiskysymys

Myyntipsykologia tuloksenteon välineenä

 

 

2 kommenttia aiheeseen “Myynnin johtaminen on ihmisten johtamista”

  1. Panu Kekäle kirjoitti:

    Loistava muistilista! Lisäisin kohdan kuusi: muista lepo ja vapaa-aika, sillä me olemme ihmisiä.

  2. Hyvä lisäys, kiitos Panu!

Kommentti