POIMINTOJA

Mistä kannattavuus muodostuu hotelli-, ravintola- ja matkailualalla

Mistä elementeistä kannattavuus rakentuu? Mitä on revenue management? Toimiiko katteeseen perustuva hinnoittelu matkailualalla?

Keskimääräinen kannattavuustaso on hotelli- ja ravintolalalla heikko, arvioi Tuloksellisuusasiantuntija Timo Saranpää oheisessa videossa.

Video: Elisa Koponen.
Pidempi versio (10 min) samasta aiheesta: http://youtu.be/-i_7ndmKiH8

Saranpää nostaa kannattavuuteen liittyen useampiakin näkökulmia, tässä niistä muutama:

- Jatkuva tuotekehitys ja asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on tärkeä osa kannattavuutta.

- Kun oma tuote on kunnossa on osattava koostaa ympärille oikeanlainen yhteistyökumppaneiden verkosto, joka istuu tuotteeseen ja koko brändiin.

- Ruokalistan kannattavuus rakentuu tuotesortimentin oikeanlaisesta rakentamisesta. Ns. Menu Engineering

- Revenue management on tuottojen hallintaa: kulujen, kapasiteetin, käyttöasteen sekä kellon ja kalenterin hallintaa asetettavan myyntihinnan näkökulmasta. Ravintoloidenkin tulisi kannattavuuden nimissä toteuttaa vähintäänkin staattista revenue managementia eli hinnoitella kauden ja kysynnän mukaan.

Muut aiheeseen liittyvät artikkelit:

Ravintoloiden tuotekehitys aktiivista, mutta ei suunnitelmallista

Revenue management – mitä, miten, miksi?

Kohti Total Revenue Managementia

RUOKA&MATKAILU: Hinnan katettava kulut ja vähän enemmän

RUOKA&MATKAILU: Kannattavuudella on useita ulottuvuuksia

RUOKA&MATKAILU: Esitykset Kannattavuuden ja tuloksellisuuden työpajassa

 

Teksti Elisa Aunola. Ota yhteyttä, jos mainittuihin aiheisiin liittyvä koulutus/konsultointi kiinnostaa. HAAGA-HELIAn Valmennus- ja konsultointipalveluista löytyy laaja kirjo hotelli-, ravintola- ja matkailualan osaamista!

Projektipäällikkö Elisa Aunola. puh. 040 4887186, elisa.aunola@haaga-helia.fi

 

 

Kommentti