POIMINTOJA

Matkailun trendikartta 2015

VesaHeikkinenKotimainen matkailu- ja ravintolavuosi 2014 sujui heikosti verrattuna moneen aiempaan. Kriisi- ja taantumatunnelmista sekä myynnin laskusta huolimatta monet toimialan asiantuntijat uskovat matkailun ja ulkonasyömisen hitaaseen lisääntymiseen täsmäkohteissa.

Yliopettaja V.A. Heikkisen mukaan ravintolaliiketoiminnan kehitys on vuonna 2015 odottava. Tulosta tehdään parhaiten päämarkkinoilla: Rovaniemi, Helsinki 10, laivat, lentoasema ja osin Saimaanseutu. Toisaalta maailmanluokan tapahtumat, festivaalit, safarit, näyttelyt ja konsertit menestyvät, toisaalta pienkahvilat ja pop-upit.

Yleisesti kaupunki- ja matkakohteiden (hiihto-, liikunta- ja kulttuurikeskukset) menestys syntyy entistä enemmän ulkomaisten vapaa-ajan matkailijoiden halusta tulla kokemaan piilossa olevia yllätyksiä (engl. Hidden Experiences) ja ”outoja” vuodenaikojamme.

Kansainvälisesti skandinaavisuus, arktisuus, pohjoisuus (engl. Scandisphere) kiinnostaa yhä enemmän aasialaisia matkailijoita. Liiketoiminnan arvo täytyykin rakentaa myös korkeamman premiumpalvelujen ja -tuotteiden varaan tehostamalla esimerkiksi innovaatiotoimintaa sekä hyödyntämällä viiden tähden partnereita.

Päätrendit fragmentoituminen ja kliktivismi

Matkailu-, majoitus- ja ravintolamarkkinat sekä elämyskulutus pirstoutuvat. Huomisen matkailija on hybridikuluttaja, joka etsii sekä edullisia että laadukkaita ruoka-, viihde- ja hyvinvointipalveluja. Hän on kiinnostunut sekä superbrändeistä että luksus- ja halpatuotteista tilanteensa ja kohtaamistensa mukaan. Hänen arvonsa pysyvät, mutta motiivit varioivat terveellisyydestä emotionaalisten kokemusten etsintään.

Design, musiikki ja paikan tunnelma ovat entistä tärkeämpiä. Aterioista aamiaiseen ja kuntoiluun panostetaan (Selfness-ajattelu). ”Kallis” hotellimajoitus korvautuu mökki-, asunto-, huoneisto- ja sohvapaikkavaihtoehdoilla.

Toinen trendi on kliktivismi: digitaalinen etusormiturismi ja virtuaalimatkailu. Heikkinen alleviivaakin, että matkakohteiden on ymmärrettävä, miten digikuluttaja empii, vertailee ja valitsee matkakohteiden kotisivujen hintatietoja ja palveluinfrastruktuuria. Päätöksenteossa ratkaisevat aktiviteetit, tapahtumat, muiden asiakkaiden tähditys palvelusta ja siivouksesta sekä lukuisat nyanssit.

Suomi-matkailun trendejä

  • Muuttuva kuluttaja (hybridikuluttaja, hiljainen matkailija)
  • Kuluttajakäyttäytymisen muutos (kliktivismi, personalisaatio, fast-fast, (r)evoluutio)
  • Muuttuva bisnesmalli (selfness, jonottomuus, ekotehokkuus, konseptivapaa, seuraavaVenäjä, helsinki2lapland)

V.A. Heikkisen katsaus matkailun trendeihin 2015

Teksti perustuu yliopettaja V.A. Heikkisen Suomi-matkailun trendikatsaukseen, joka julkistettiin MATKA2015 -messujen yhteydessä.

Ota yhteyttä: V.A. Heikknen, + 358 40  5781569, vesa.heikkinen@haaga-helia.fi

Kommentti