POIMINTOJA

Järkeä tekstareihin: älytekstiviestin kehittäjä pyrkii viemään ideaa maailmalle (Tekniikka&Talous 5, 2010)

Hangessa kiemurtelevat rokotusjonot ovat saaneet monet ihmettelemään, eikö rokotusaikojen varauksia voisi hoitaa järkevämminkin. Samaa ihmettelee BookIT-yhtiön toimitusjohtaja Jukka Salonen.

Salonen on tosin hiukan jäävi kriitikko, sillä hänen ratkaisunsa asian kätevään hoitamiseen on hänen itsensä kehittämä älytekstiviesti. Älytekstiviesti on juhlallinen nimi periaatteessa hyvin yksinkertaiselle palvelulle, jonka useimmat suomalaiset tuntevat.

Tunnetuin soveltaja on Finnair, jonka lähtöselvityksistä suuri osa hoituu tekstiviestein. Matkustajan kännykkään lähetetään kysely, jossa hän vahvistaa tarjotun matkan yhdellä näppäimen painalluksella. ”Tiskillä tehdyn lähtöselvityksen kustannus lentoyhtiölle on yhdeksän dollaria”, Salonen perustelee älytekstiviestin bisnesidean viitaten kansainvälisen lentoliikennejärjestön IATA:n selvityksiin.

Älytekstiviestin markkina-alue on siellä, missä ihmiset nykyään joutuvat jonottamaan saadakseen palvelua. Palvelua hyödynnetään jo mm. renkaanvaihtojen ajanvarauksissa, lehtitilauksen päättymismuistutuksissa ja lääkärin ajanvarauksissa. ”Järjestelmä on käyttäjälle yksinkertainen, mutta sen toteuttamiseen meni viisi vuotta”, Salonen muistelee. Hän perusti BookIT-yhtiön vuonna 1999. ”Siihen aikaan tekstiviesti ei kiinnostanut ketään, kaikki puhuivat wapista, jonka piti mullistaa maailma”, Salonen muistelee. Salosen idea oli, että palvelun pitää toimia kaikissa puhelimissa kaikkien operaattorien verkoissa. Järjestelmän ydin on älytekstiviestikeskus, jossa tekstiviesteihin lisättävien tunnisteiden avulla jokainen viesti voidaan yksilöidä ja reitittää oikeaan palveluun.

Älytekstiviestin markkinoinnista Suomessa vastaa nykyään operaattori Ainacom joka osti runsas vuosi sitten BookIT Finland Oy:n ja samalla yksinoikeuden sen älytekstiviestiteknologiaan Suomessa. Salonen keskittyy nyt palvelun viemiseen maailmalle lähinnä Yhdysvaltojen kautta. ”Monet monikansalliset kanta-asiakasohjelmat ja niitä toteuttavat it-talot pitävät pääkonttoriaan Yhdysvalloissa”, hän perustelee. Maailmalla älytekstiviesti tunnetaan termillä i-sms.

Mutta miksi sikainfluenssan rokotusaikoja sitten ei voida jakaa lähettämällä kansalaisille tekstiviestejä, joissa tarjottaisiin rokotusaikaa ja johon vastattaisiin yhdellä näppäimellä, sopiiko aika vai ei? ”Julkishallinto ja etenkin terveydenhuolto on vaikea alue. Julkisen terveydenhoidon järjestelmiä hallitsee monopolitoimija, joka on katkaissut BookIT:n yhteydet terveydenhuollon järjestelmiin”, Salonen täräyttää.

Suomen terveydenhuollon tietotekniikan hallitsevin järjestelmätoimittaja on Tieto, jonka kovin kilpailija on Logica. Yksityisellä puolella uutta innovaatiota on hyödynnetty nopeammin ja esimerkiksi sikainfluenssan rokotusaikoja on onnistuneesti jaeltu älytekstiviestein helsinkiläisen Lääkärikeskus-Yhtymän kokeilussa.

Salosen iso tavoite on saada palvelu lyömään itsensä läpi Yhdysvalloissa. ”Vaikka meillä on siellä vain pieni parin hengen myyntitoimisto, olemme saaneet lyhyessä ajassa merkittäviä kansainvälisiä yrityksiä asiakkaiksemme.” Käyttäjän kannalta Salosen perusajatus siitä, että palvelun pitää toimia kaikkialla kaikissa puhelimissa operaattorista riippumatta, on kaunis. Älypuhelimissa suuntaus on kuitenkin menossa pikemminkin päinvastaiseen suuntaan, jossa puhelimet ja operaattorit haluavat palveluillaan erottautua toisistaan.

Jukka Lukkari
http://www.tekniikkatalous.fi/ict/article373970.ece?service=mobile&page=4
Lue koko artikkeli Tekniikka&Talous-lehden numerosta 5/2010

Kommentti