POIMINTOJA

Asiakaskokemusten rakentaminen palvelujen kehittämisen kärjessa

Yhä useampi matkustaja odottaa, että lentokentällä on tarjolla täysin uudella tavalla ajateltuja palveluja ja tuotteita sekä uusinta teknologiaa. Kokeneet matkustajat osaavat vaatia kaikkea sitä, mitä ovat maailmalla nähneet – ja enemmänkin.

Lentomatkustajien mieltymykset muuttuvat koko ajan. Jotta tarpeisiin osattaisiin vastata, ja jotta ne voitaisiin jopa ylittää, lentokentän toimijoiden on tunnettava asiakkaan tarpeet perinpohjaisesti.

Palveluyritykset, konseptit ja brändit kilpailevatkin nyt asiakaskokemusten tuottamisessa. Monet kotimaiset yritykset investoivan palvelumuotoiluun.

Palvelu-, tuote- ja teknologiauutuuksia vaativien matkailijoiden määrä kasvaa. He haluavat vaihtoehtoisia loungepalveluja ja käsintehtyjä luksustuotteita. Lentoasemien on erottauduttava maailman kentistä palveluinfrastruktuurillaan. Liikenne- ja kauppakeskusten taas on löydettävä uusia, raikkaita konsepteja, jolloin paikallisyrityksiä suositaan maailmanbrändien rinnalla.

FutuAeroport_julkaisu

FutuAeroport II -julkaisu avaa visioita tulevaisuuden lentoasemista ja palvelumaisemista

Tämä selviää HAAGA-HELIAn palveluinnovaatioiden yliopettajan V.A. Heikkisen sekä media- ja tulevaisuustutkija Sam Inkisen toimittamasta FutuAeroport II – ajatuksia ja visioita tulevaisuuden lentoasemasta, palvelumaisemasta ja innovaatioista –julkaisusta.

Teos kuvaa ja ennakoi huomisen lentoaseman palvelumaisemia, -tuotteita ja -malleja. Teoksen fokuksena on Helsinki-Vantaan lentoasema, joka on jo nyt merkittävä urbaani keskus ja liikennepiste, ja jonka asiakas- ja matkailijamäärien ennustetaan kasvavan myös tulevaisuudessa.

Julkaisun tavoitteena on kuvata ja ennakoida huomisen palvelumaisemia ja -malleja sekä kiteyttää havaintoja ja ajatuksia teknologia- ja palveluinnovaatioista. Teoksessa hahmotetaan asiakaskokemusten rakentamista sekä tulevaisuuden lentoasematrendejä.

Julkaisun kirjoittamiseen ja siinä kuvattujen FUTUAeroport- ja EKOAeroport-hankkeiden toteuttamiseen on vuosien 2008 – 2013 aikaa osallistunut useita satoja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opiskelijoita sekä lukuisia asiantuntijoita. Nämä ihmiset ovat laatineet ehdotuksia tulevaisuuden lentoasemakonsepteista, pohtineet trendejä ja työnteon muutoksia sekä hahmotelleet erilaisia tapoja ratkaista jonotuskäytäntöjä.

FUTUAeroport II -julkaisu on jatkoa vuonna 2012 ilmestyneelle FUTUAeroport-teokselle. Julkaisu on saatavilla suomeksi ja englanniksi HAAGA-HELIAn verkkokaupasta http://shop.haaga-helia.com

Teksti: Elisa Aunola. Lisätietoja aiheesta ja julkaisusta: yliopettaja V.A Heikkinen, puh. 040 578 1569 email vesa.heikkinen@haaga-helia.fi

Lue myös nämä

Palvelumuotoilu tuo empatiaa ja kokonaisnäkemystä

Rentoudu lentokentällä

Helsinki-Vantaa kasvaa ja kehittyy

Lentoposti: FutuAeroport II päivittää visioita tulevaisuuden lentoasemasta

ePressi: Lentokentiltä halutaan luksuspalveluja

 

Kommentti